Vanmorgen is de grootste online escaperoom in het onderwijs van start gegaan. Ruim 82.000 leerlingen – circa 61.000 leerlingen in het basisonderwijs (groep 7 en 8) en 21.000 leerlingen in het voortgezet onderwijsscholen (klas 1 en 2) – doen deze week mee met de landelijke actie. Tijdens de spannende game worden leerlingen uitgedaagd om hun digitale vaardigheden in te zetten en tegelijkertijd kunnen ze ontdekken hoe technologie helpt bij klimaatverandering.

De aftrap vond plaats op basisschool De Bavokring in Rotterdam. Juf Michelle van groep 7 : “Heel tof dat de aftrap van de grootste online escaperoom op onze school plaats vindt! Wij vinden het heel belangrijk dat kinderen op jonge leeftijd de mogelijkheden van techniek ontdekken en hebben daarom ook  een skillslab op school. De online escaperoomles past hier perfect bij!”

Tijdens de escaperoom-les ontdekken leerlingen hoe technologie kan bijdragen aan een betere wereld. Nikki is een tienermeisje met een bijzondere missie: zij wil de eerste zijn die een klimaatneutrale wereldreis van 40.000 km op een zeilboot maakt. Dit wil zij bereiken met de hulp van duizenden kinderen van haar leeftijd: om de wereld rond te zeilen, moeten Nikki en haar team van helpers erachter komen hoe de boot in beweging te houden met groene energie en AI, navigatie en communicatie kunnen lastig zijn zo ver van de kust, en dan is er altijd het risico van een storm. De nieuwste technologie, digitale tools en high tech food worden ingezet en alle leerlingen helpen Nikki om haar missie te volbrengen. Meedoen kan nog: www.DeGrootsteEscaperoom.nl.

De grootste online escaperoom in het onderwijs

Digitale en technische skills zullen in de toekomst steeds belangrijker worden. Het is dan ook van belang dat er in het onderwijs meer aandacht is voor de kansen en mogelijkheden van technologie. Daarom bundelen UpgradeNL, Jet-Net & TechNet en FutureNL hun krachten met deze actie die wordt georganiseerd tijdens de Dutch Technology Week (31 mei t/m 5 juni).

Nederland techwijs maken

De initiatiefnemers UpgradeNL, Jet-Net&TechNet en FutureNL willen zoveel mogelijk mensen in Nederland enthousiast maken voor (een toekomst in) technologie en ontwikkelen structurele programma’s voor het onderwijs en voor kinderen en jongeren.

Geert Huizinga, directeur Belangenbehartiging FME en initiatiefnemer UpgradeNL: “Door kinderen de mogelijkheden van technologie te laten ontdekken en bekend te maken met de bijdrage die technologie kan leveren aan grote maatschappelijke vraagstukken als de energietransitie willen we ze enthousiast maken voor technologie. Zeker voor kinderen is dit cruciaal want voor hen is technologie de toekomst.”

Fotograaf: Timon Jacobs

Beatrice Boots, directeur Platform Talent voor Technologie: “Alle jongeren hebben een talent voor technologie, alleen moeten ze het nog wel ontdekken. Wij willen jongeren bewust maken van de betekenis van technologie in hun leven én de rol die ze daarmee zelf kunnen vervullen. Of het nu gaat om duurzaamheid, zorg of klimaat. Samenwerking tussen scholen en bedrijven is daarbij belangrijk om jongeren de werelden van techniek te laten ervaren, zodat jongeren vanuit hun eigen interessegebied hun talent voor technologie en ict kunnen ontdekken.”

Jenya Krul, manager innovatie en educatie Stichting FutureNL: “Fantastisch om de leerlingen zo enthousiast bezig te zien met de online escaperoom. Hiermee wil Stichting FutureNL de relevantie en urgentie benadrukken van het structureel ontwikkelen van digitale vaardigheden in het onderwijs van Nederland. Daarom ontwikkelen wij uitdagend lesmateriaal rondom digitale vaardigheden, technologie en ethiek voor groep 1 t/m 8 en klas 1 en 2 in het VO. Iedere leerkracht kan dat kosteloos gebruiken.”

FME werkt samen met haar 2.200 lidbedrijven aan de werving voor de grootste online escaperoom van Nederland. Dit als afscheidscadeau voor de scheidend FME-voorzitter Ineke Dezentjé Hamming-Bluemink. Als voorzitter van de ondernemersorganisatie voor de technologische industrie heeft zij zich de afgelopen 10 jaar enorm ingezet om een nieuwe generatie te interesseren voor een toekomst in de tech-sector.